Het is een uitdaging die steeds grotere proporties aanneemt: hoe krijg je jongeren geïnteresseerd in de techniek? Als partner van videoplatform NXtv bedachten we BLIQ. En ja, we zien nu al wat dat in gang heeft gezet. Nieuwsgierig? Dachten we al.
Creativiteit maakt nieuwsgierig
Hoe je met storytelling nieuwsgierigheid van morgen aanwakkert.
Met de STO-regio’s Noordwest-Veluwe, Kampen, Twente, Rijk van Nijmegen, Noordelijk-Flevoland en Gouda richten we ons op één ding: jongeren ondersteunen bij een bewuste keuze voor techniek en/of technologie. Campagnes en versnipperde acties hebben een kort leven. Zeker als het niet creatief genoeg is bereik je er geen jongeren mee. Wij dus aan de slag! Het begon met bewustwording. Want wie weet dat techniek overal om ons heen is? En wat dat betekent dat voor de banen die er straks op jongeren liggen te wachten en hun kansen op de arbeidsmarkt? Super belangrijk dus dat jongeren zich bewust worden van de kansrijkheid en de leuke kanten van techniek! Een pittige klus, want de beeldvorming liep nogal achter bij de realiteit. Om dat beeld om te buigen was een structurele stroom aan reële en contextrijke verhalen en beelden nodig. Waarmee een brede doelgroep, jongeren, leerkrachten, ouders, zich kan identificeren en vanuit enthousiasmeren in de actiestand komt. Een nieuwe BLIQ op techniek was geboren.
Wacht ff. STO-regio’s? Klopt. Sinds januari 2020 krijgen regio’s geld om te werken aan sterk, aantrekkelijk en innovatief techniekonderwijs, dat leerlingen goed voorbereidt op een opleiding en werk in de regio. Meer info vind je hier
Een andere BLIQ op techniek
Voor NXtv waren we sinds 2017 al bezig om het imago van techniek te verbeteren. Maar om jongeren een bewuste keuze voor techniek en/of technologie te laten maken is meer nodig dan een goed imago. Een eyeopener die zorgt voor een bredere blik. Zo ontstond het idee voor BLIQ: een videoserie waarin we (vmbo)leerlingen en hun dagelijkse leven centraal zetten. Wanneer komen ze in aanraking met techniek, wat voor wereld zit daar achter? Hoe komt het bijvoorbeeld dat je föhn het ineens niet meer doet? En waarom werkt wifi op mijn slaapkamer niet lekker, maar in de huiskamer wel? Herkenbare en vooral ook toegankelijke voorbeelden, waarbij iedereen zich weleens heeft afgevraagd: hoe werkt dat nou eigenlijk?
Zoeken naar wat dichtbij is
Vanuit die belevingswereld hebben we diverse scripts ontwikkeld die het verhaal achter de hedendaagse tech visueel en aanraakbaar maken. En dat lukt dus niet met saaie how to-filmpjes, daarvoor moet je de verhalen in de wereld van jongeren zoeken. Daarmee willen we de snaar raken die nodig is om bewustwording op gang te brengen: hé dat herken ik en misschien is dat ook iets voor mij? Van het hart naar hoofd noemen wij dat. Vanuit die bewustwording ontstaat de nieuwsgierigheid die nodig is om aan te haken. Zo mooi kan techniek dus zijn, zeker als het - bijvoorbeeld - ‘gewoon’ op je nachtkastje ligt, toch?
Het succes van het concept ‘Los het lekker zelf op’ leidde zelfs tot een jaarlijkse challenge voor kinderen vanaf 4 jaar: het Ontdekkersfestival.
Nadenken over techniek
BLIQ 2 legt de nadruk meer op de houding ten opzichte van techniek. Het idee: leerlingen worden uitgedaagd om in groepjes een zelf aangedragen irritatie of probleem op te lossen met techniek. De gedachte erachter is dat als jongeren gericht over techniek gaan nadenken, ze ook hun blik op techniek veranderen. BLIQ 2 stimuleert jongeren om op onderzoek uit te gaan: is je probleem misschien ergens anders al opgelost, kun je stukjes techniek vanuit andere werelden inzetten om jouw probleem op te lossen, of bedenk je iets dat nu nog niet eens bestaat? Zo planten we de zaadjes om ‘een beetje interesse’ om te zetten naar een positieve ervaring met techniek. Dus: zie je een probleem? Dat los je toch lekker zelf op. Mét techniek!
Teenstootslipper
Samen met groepen leerlingen zijn we gaan brainstormen over problemen die zij graag willen oplossen. De teenstootslipper is misschien wel het product wat ons het meest is bijgebleven. Gaaf toch!? Maarja, hoe maak je zoiets? Nou, met dat proces - van bedenken tot het daadwerkelijk testen op locatie - hebben we laten zien waar techniek om draait: het is niet alleen met je handen werken, het is ook goed nadenken. Uittekenen. Verbanden leggen. Koppelingen maken. Testen. Niet alleen de blik op techniek veranderde daardoor zichtbaar aan de brainstormtafel, de blik van de leerlingen zelf stond echt ‘aan’. Standje nieuwsgierigheid zullen we maar zeggen.
Brainstormen, nadenken, oplossen
En als je een goede oplossing bedacht hebt, is het natuurlijk heel gaaf als je het ook echt gaat maken. Bij voorkeur bij een bedrijf uit jouw omgeving. Om die te vinden pitchen de jongeren hun idee, in een échte filmstudio met cameramensen, geluidstechnici, props, alles. En daarna met je video de boer op om een bedrijf te vinden en voor je te winnen. En het lukte! Klik hier voor de pitches en hier voor de maakvideo's bij de bedrijven.
Zowel BLIQ 1 als BLIQ 2 bleken een groot succes, we bereikten duizenden jongeren en hun beïnvloeders. De leerlingen waren enthousiast en trots op wat ze gemaakt hadden. En die trots zorgt ervoor dat het luikje naar méér open wordt gezet.
Tot op de dag van vandaag worden de filmpjes van BLIQ goed bekeken. Veel leerkrachten zetten ze in tijdens hun lessen, of in het kader van loopbaanoriëntatie. Doel bereikt? Gedeeltelijk, want het is een proces: van kennis, via houding, naar gedrag. BLIQ 3 is in de maak. Daarin gaan leerlingen actief aan de slag met hun toekomst. En die is hopelijk voor veel leerlingen mét techniek!
“We zien het letterlijk voor onze ogen gebeuren. De interesse groeit met de dag. BLIQ groeit als merk door techniek heel dicht bij leerlingen te brengen. De content, lesmaterialen en challenges bieden context bij de kansrijke werelden van techniek en technologie. De impact van de nieuwe BLIQ op techniek zal iedere dag toenemen en daarmee het enthousiasme voor techniek.”
- Gerritje Cornelisse, BLIQ en NXtv