Saur was altijd ‘de Vitens’ van Frankrijk. De structuur van het bedrijf is - mede door verschillende (internationale) overnames - anders geworden. Saur is namelijk nu een hele grote groep met veel divisies en meer dan 60 bedrijven daaronder. Hoe maak je daar nou 1 grote familie van die staat voor hetzelfde? Wij mochten het visueel oplossen.
Creativiteit beweegt water
Hoe zorg je voor een duidelijke ‘merkdrager’ die doorklinkt in alle divisies?
Even ter info
Hoe geef je water de waarde terug die het verdient? MORE® zette de eerste strategische lijnen uit. Ze vertaalden onder andere de ambitie van internationaal waterbedrijf Saur naar een heldere, allesomvattende missie: Mission Water. Eén krachtige beweging die alles en iedereen in beweging zet. Het leverde de impact op die water verdient en waar het recht op heeft. Onderdeel van die uitdaging was ook de eenheid die ontbrak bij Saur. Met de strategische input van MORE® verzorgden wij de visuele doorvertaling. Eén duidelijke merkdrager dus waar alles samenkomt en wat Saur wil zijn en uitdragen.
Het ‘oude’ Saur
Making a family
Voor Saur was het van belang dat het nieuwe logo - want het ging om een rebranding - tijdloos, persoonlijk, brandable en missiegedreven moest zijn en ook op meerdere manieren toegepast kon worden. Een associatie waar wij gelijk op aangingen, was de steen die je in het water laat vallen. Het ripple-effect. Ja oké, het heeft met water te maken, maar de boodschap erachter is belangrijker. Dit (universele) effect staat ook voor openheid, aanpasbaarheid en evolutie. Een oneindige flow die impact blijft maken. Een flow die waarde blijft toevoegen, bescherming biedt, circulariteit communiceert en vertrouwen geeft. Een flow die past bij Saur.
‘Een rimpeleffect treedt op wanneer een initiële verstoring van een systeem zich naar buiten toe voortplant om een steeds groter deel van het systeem te beïnvloeden, zoals rimpelingen die zich uitbreiden over het water wanneer een voorwerp erin wordt gegooid.’
Naar een nieuwe taal
Net als het water zelf is Saur continu in beweging en tegelijkertijd altijd op zoek naar de kortste weg, naar het grote doel. Die inzichten en associaties hebben we losgelaten op het uiteindelijke design: een organische, levendige beeldtaal met eindeloze toepassingsmogelijkheden, duidelijk bijeengehouden door flow-elementen die soms ingezoomd zijn, soms in beweging en soms een boodschap op zich vormen.
Clubgevoel
De visuele doorvertaling is dus de steen die je in het water gooit en het effect dat daaruit ontstaat. Precies waar Saur voor wil staan. Ook internationaal voor alle Saur-bedrijven. Dat ripple-effect is namelijk universeel. Iedereen kent het en iedereen weet meteen waar het voor staat. Dat betekent dus ook dat er in de communicatie - vanuit welk bedrijf dan ook - minimale ruis op de lijn is. Saur is één, welke naam je er ook onder zet. Van Nederland tot Saudi-Arabië en van Senegal tot Frankrijk. Ze dragen dezelfde waarden uit met één missie als rode draad die door alle activiteiten loopt: #missionwater.